Mitä ongelmia Excelin käyttöön sitten liittyy kaluston hallinnassa?
Pääongelma Excelin käytössä on, että se ei tarjoa mitään tehokasta tai toteuttamiskelpoista ratkaisua suoritettavaan tehtävään.
Pohjimmiltaan tämä johtuu siitä, että Excel-taulukkoja on mahdotonta pitää pysyvästi ajan tasalla. Useimmissa yrityksissä, joissa Exceliä käytetään työkaluston hallintaan, laskentataulukkojen ylläpito on yhden henkilön harteilla. Jos kyseinen henkilö on kiireinen muiden tehtävien parissa eikä ole kaiken aikaa työpöytänsä ääressä, tietoja ei päivitetä ja ne vanhenevat nopeasti. Tällainen voi ymmärrettävästi turhauttaa kaikkia, ja varaston henkilökuntaan kohdistuu paineita, kun työntekijät etsivät haluamiaan työkaluja.
Ajan myötä Excel-taulukkoihin tulee yhä enemmän tietoaukkoja - etenkin kun niihin lisätään tai niistä poistetaan sarakkeita tai jos muut asiat muodostuvat tärkeiksi yritykselle. Itse asiassa 90% :ssa suurista Excel-laskentataulukoista on merkittäviä virheitä - mikä tarkoittaa, että ne eivät ole luotettavia.
Tämä johtuu usein inhimillisistä virheistä. Jotkut tiedot, kuten hankintakustannukset, voidaan kirjata alusta alkaen, mutta muut tiedot, kuten korjauskustannukset ja -päivämäärät sekä huoltoaikataulut vanhempien työkalujen kohdalla voivat jäädä puuttumaan, jos nämä kategoriat lisätään myöhempänä ajankohtana. Usein laskentataulukon alun perin luonut henkilö ei ole perillä kaikista tehokkaassa kalustonhallintastrategiassa tarvittavista yksityiskohdista. Tällöin taulukosta jää puuttumaan tärkeitä tietoja, joita ei enää myöhemmin löydetä.
Tarkastusten ja säännöstenmukaisuuksien seurannan osalta tämä voi olla todellinen ongelma, koska sertifiointi- ja huoltorekistereillä ei ole keskitettyä lähdettä.
Excel-taulukot eivät toisin sanoen ole oikea väline antamaan tarkkaa kuvaa kalustosi tilasta. Järjestelmästä tulee pääosin vanhentunut työkaluluettelo, vastakohtana tehokkaaseen tietokantaan.