- Etusivu
- Palvelut
- Liiketoimintanne tukena
- Blogit ja artikkelit
- Työkalut liikkuvat pohjoisessa
Työkalut liikkuvat pohjoisessa
Digitaalinen edelläkävijyys ja tiedolla johtaminen rakennusalalla ovat IP Heikkilän strategia. Tähän kokonaisuuteen istuu Hiltin ON!Track -kalustonhallintapalvelu, jonka ansiosta työkalut liikkuvat nyt optimaalisesti pohjoisen Suomen työmailla.
IP Heikkilä on rakennusalan yhtiö, jonka strategian ytimessä on olla edelläkävijä rakennusalan digitalisaatiossa. – Visiomme on olla rakennusalan digitaalisin yhtiö. Uskomme siihen, että voimme teknologian avulla tehostaa toimintaamme ja luoda parempia prosesseja, joissa asiakkaat ja kumppanit ovat reaaliaikaisesti läsnä. Olemme innoissamme kaikesta mitä teknologia ja innovatiiviset toimintamallit mahdollistavat, toimitusjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.
Yhtiön uudis- ja saneerausprojektit ulottuvat Pohjois-Pohjanmaalta koko pohjoiseen Suomeen. Se tarkoittaa, että ihmiset, kalusto ja työkalut liikkuvat pitkiäkin matkoja työmaalta toiseen.
Heikkilän mukaan keväällä 2024 siirryttiin Hilti Nuron-malliston myötä keskittämään työntekijöiden henkilökohtaisten työkalujen hankinnat Hiltin työkalupalvelun kautta. – Työkalupalvelu tarkoittaa, että saimme työkalut käyttöön määräajaksi, joka pienentää taloudellista riskiä ja lisää ennakoitavuutta. Kaluston huolloistakaan ei aiheudu kuluja, sillä Työkalupalvelu sisältää työkalujen huollon kuluitta. Ja mikä tärkeintä, työntekijöillämme on aina käytössä toimivat ja huolletut työkalut.
Työkalupalvelun käyttöönottoon kuului kalustoanalyysi, jonka avulla Hilti teki yhtiölle suosituksen tarvittavan kaluston määrästä ja laski näin syntyvät kustannushyödyt. – Meillä oli rakennusalalle tyypillinen tilanne, jossa työkaluja oli hankittu usein adhoc -tarpeisiin. Yksi Työkalupalvelun kiinnostavista arvolupauksista olikin se, että voisimme jatkossa välttyä turhilta ostoksilta, kun kaluston määrä on tarpeisiimme optimoitu, operatiivinen johtaja Jaakko Stenberg taustoittaa.
Jaakko Stenberg
Operatiivinen johtaja
Työkalusettien optimointi tehtiin IP Heikkilälle työroolien mukaan. – Kuuntelimme työkalujen määrittämisessä eri osapuolia. Työn tuloksena meillä on nyt valmiiksi määritellyt Hilti Nuron-työkalupaketit korjaus- ja uudisrakentamisen asentajille. Niiden lisäksi työnjohtajilla on tietyt työkoneet, joita työntekijät voivat käyttää projektikohtaisesti. Kun kaikki työkoneet ovat samaa sarjaa, ne myös ”keskustelevat keskenään”. Nuron-työkalut toimivat samalla akulla, joten akun voi vaihtaa näppärästi työkalusta toiseen. Uudet työntekijätkin pääsevät nopeasti kiinni käytännön hommiin, kun he saavat heti käteen valmiin työkalusetin, Heikkilä lisää.
Työkyky ja henkilöstön työhyvinvointi ovat keskeisesti läsnä IP Heikkilän työarjessa. – Rakennusalalla altistuu kuormitukselle. Meille onkin tärkeää, että työntekijöillämme on käytössä sellaiset työkalut, jotka minimoivat työkykyriskejä. Nuron-työkaluissa on turvallisuusominaisuuksia, jotka vähentävät käyttäjän altistumista tärinälle ja työkalun äkkiliikkeille terän jumittuessa kiinni työstettävän materiaalin, Stenberg kertoo.
Merkittävin yhtiön digitaaliseen toimintamalliin luontevasti istuva muutos oli Hilti ON! Track -kalustonhallintapalvelun käyttöönotto. – Työkalumme on nyt merkitty tunnisteilla, ja niiden seurantaan ja hallinnointiin käytetään sovellusta, joka toimii selaimessa ja mobiilissa. Meillä on näin jatkuva, reaaliaikainen näkymä koko kalustokantaan. Voimme siis seurata kaluston käyttöastetta yksittäisen poravasaran tasolla ja hallinnoida kustannustehokkaammin työkalujen siirtymistä eri työmaiden välillä, Heikkilä kertoo.
Työkalujen seuranta ja hallinnointi perustuu Bluetooth-tunnisteisiin, jotka keskustelevat autoissa, varastolla ja työmailla sijaitsevien Bluetooth-skannereiden kanssa, jotka puolestaan rekisteröivät työkalujen sijainnit järjestelmään. – Olemme vasta keväällä ottaneet järjestelmän käyttöön, joten kaikki hyödyt eivät ole vielä realisoituneet, mutta selvää on, että palvelu istuu täydellisesti tiedolla johtamisen filosofiaamme. Yksi näkymä kertoo reaaliaikaisesti missä mennään eli missä työkalut liikkuvat. Näin voimme pidemmällä tähtäimellä vetää johtopäätökset käyttöasteesta yksittäisen työkalun tasolla. Jatkossa meidän on näin helpompi optimoida esimerkiksi työroolikohtaisten työkalusettien sisältö tietoon, eikä mututuntumaan perustuen, Stenberg toteaa.
Toimitusjohtaja Heikkilä kiittelee myös sitä, että ON!Track-palvelun avulla voi seurata kaikkea kalustoa sen valmistajasta riippumatta – Parhaat tulokset syntyvät, kun uusin teknologia yhdistetään avoimeen ja läpinäkyvään toimintamalliin.
Kevään aikana tehty siirtymä kalustonhallinnassa on yksi askel kohti IP Heikkilän tiedolla johtamisen tulevaisuutta. – Hiltin palvelut ja ratkaisukeskeinen asenne ovat olleet merkittävässä roolissa tavoitteen saavuttamisessa. Keräämme nyt kokemuksia ja jaamme niitä Hiltin suuntaan. Toiveissa on, että voisimme jossain vaiheessa integroida Hilti ON!Track -palvelun yhtiömme digitaaliseen toiminnanohjausjärjestelmään, jolloin viimeisetkin raja-aidat häviävät, Heikkilä toteaa lopuksi.